lørdag 9. januar 2016

Status på dag 6

Proteinshaken med smak av vanilje er nydelig! Jeg blander den med mandelmelk.



Idag er jeg på 6.dagen av 9-dagers programmet Change 9 (C9) fra Forever Living.
Programmet går ut på å gi kroppen en kickstart for å komme igang med en sunnere og sprekere livsstil, og inneholder en blanding av kost-tilskudd, Aloe Vera Gel (til å drikke som en shot eller blande ut i annen drikke. Denne er god for bl.a fordøyelse/mage) og måltidserstatter i form av soyaprotein-pulver som også inneholder viktige vitaminer og mineraler. I tillegg til det som hører med i pakken, er det også ei liste med ting man kan spise i tillegg gjennom dagen for å unngå å bli altfor sulten.

Innholdet i pakken. Foto:Forever Living.


TØFF START, MEN SÅ...
De første 2 dagene er de tøffeste, da er det lite annet enn en shake (pulver + 2,5 dl mandelmelk, melk, vann e.l.), samt det som kan spises fra "den frie listen" som den kalles. Jeg var mest sulten 1.dagen, men det er vel ikke annet å vente når man går fra høykarbo/høyfett-diett og rett over til dette.  Men det gikk faktisk over all forventning likevel.

2.dagen forsvant mye av sultfølelsen, og jeg "glemte" nesten å fylle på litt med frukt&grønt, men jeg merket at kroppen kjentes litt slapp.

3.dagen var det tid for måling. Totalt 9 cm var borte på kroppen, og -0,5 kg. Denne dagen er det også tillatt å spise vanlig middag på 600 kcal i tillegg til en ekstra shake med proteinpulver. I og med at man helst skal være i moderat fysisk aktivitet 30 minutter om dagen,  begynte jeg med trening også. Jeg følte faktisk ikke jeg hadde energi til det på dag 1 og 2.

Og det er jo det som kan være utfordringen hvis det er dager med fullt program, det å sette av tid til trening, og dette MÅ jeg bli bedre på. Verken på dag 4 eller 5 ble det trent, men istede for å bli frustrert, fokuserer jeg på å gjennomføre programmet på best mulig måte og ikke gi opp likevel.

Jeg skal ærlig innrømme at for et matvrak som meg, så venter jeg veldig på middagsmåltidet de her dagene programmet pågår, og jeg tenker nok litt mer på mat enn jeg sikkert burde :)

Fredagsfølelsen igår var helt fantastisk god, og jeg syns på ingen måte at det å følge et slikt program legger noen demper på stemningen nå når det er helg. Jovisst kunne jeg tenkt meg både sjokolade og kanelboller, men på den andre siden er det litt befriende å vite at det ikke er et alternativ nå.

Igår ble det en sunnere variant av taco på meg, med karbonadedeig, litt revet ost, nachos (lite!!) salat med paprika, agurk, mais og røde bønner samt litt lettrømme og salsa på toppen. Nydelig!

Idag har jeg "juksa" litt ved å erstatte morgenshaken med bittelitt frokost sammen med familien. Det er noe med å la barna få se og høre at "mamma skal ikke spise sånn mat" som jeg ikke helt liker. Derfor ble det 1 stekt egg, 1 baconskive, litt hjemmelagd havre-brød (oppskrift kommer)og masse vann, agurk og paprika.

Til kvelds-middag planlegges hjemmelaget hamburger m.havrebrød (samme oppskrift som til frokost), litt søtpotet-fries og masse salat. Jeg skal også trene senere, og jeg kjenner jeg gleder meg!

EFFEKTENE:
Først må jeg opplyse om utgangspunktet da jeg startet:
Jeg så halvgravid ut. De siste dagene av juleferien hadde jeg konstant hodepine, antakelig pga altfor masse sukker, salt, fett og annet usunt, og nærmest null fysisk aktivitet. Fingrene var stive, leddene verket og jeg var konstant søvnig og trøtt. Sånn bør man vel ikke føle seg etter 14 dagers ferie, men selvgjort er velgjort som det heter.

Det er heller ikke så lett å tenke over effektene når hverdagene går i 140, men igår og idag har jeg fått tid til å "kjenne etter" og analysere. For det første viste dagens måling at jeg har tilsammen mistet 10 cm over hoftene og 8 cm i midjen! Det er jo fantastisk bra! Jeg kjente faktisk at glidelåsen på dunjakken gled lettere igjen enn for noen dager siden :-D 1 kilo er borte hittil, noe som ikke høres så mye ut, men mtp lite treningstid, er jeg uansett fornøyd hittil. Uansett sier antall cm i minus mer enn kilo.

Hodepine har jeg ikke hatt hele uka, jeg sover tungt og godt på nettene og er uthvilt. Jeg er mer uthvilt idag enn jeg følte jeg var hele juleferien. Stivheten i fingrene er borte, det samme er verkingen i leddene.

Det er på ingen måte over etter disse 9 dagene, men jeg er utrolig glad for at jeg testet dette programmet for å gi en best mulig start på en sunnere og sprekere livsstil, for jeg er full av motivasjon. Hvis man ikke bare tenker på antall kilo, men heller på flere gode helsegevinster som for eksempel de jeg har ramset opp, tror jeg motivasjonen blir enda sterkere.

Og det er viktig å skrive ned hvordan man føler seg før start og underveis for å sammenligne. Det kan være gull verdt på dager der motivasjonen ikke er på plass. Jeg skal ærlig innrømme at jeg gleder meg til flere måltider, men nå er det jo bare 3 dager igjen. Det er også en god grunn til å gjøre dette programmet, fordi det varer så kort men gir likevel veldig gode resultater.

Men jeg ville aldri brukt tid og penger på det hvis jeg uansett skled tilbake til dårlige vaner etterpå, her handler det om å gripe muligheten til å gjøre enda mer bra for kroppen i tiden fremover!

Følg meg på Facebook
Og her finner du meg på Instagram




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar