mandag 2. november 2015

Snapchat-oppdatering - er det virkelig krise nå?




Jeg registrerer at det er stor ståhei rundt Snapchat sin nyeste oppdatering, der vilkårene er endret. http://www.tv2.no/a/7576928 Nå slettes visstnok ikke bildene du legger ut lenger umiddelbart, og Snapchat forbeholder seg retten til å ta eie alle snaps, bilder og videoer du deler. Selv må jeg innrømme at da Snapchat ble lansert, og jeg fikk høre hvordan det fungerte, at bildene blir borte umiddelbart, ble jeg særdeles skeptisk. Det tok derfor lang tid før jeg selv begynte å bruke app-en, men nå bruker jeg den masse! 

Jeg bruker også Facebook og litt instagram, og jeg syns alle 3 tjenestene kan være givende. 
Det har nå kommet fram at det mobbes mest via Snapchat, http://www.nrk.no/nyheter/_-mest-mobbing-via-snapchat-1.12593129, ifølge ungdommen. Min skepsis til Snapchat var blant anna med tanke på mobbing, men også nakenbilder og annet grums rettet særlig mot ungdom som jeg antar er hovedbrukerne av tjenesten. 

Det som slår meg er paradokset om et stadig sterkere behov hos veldig mange om å være aktive brukere i sosiale medier, samtidig som man går amok hver gang Facebook eller Snapchat oppdaterer vilkårene og stadig tar mer "eierskap" over hva som legges ut. Folk skal være aktive, poste selfies, posere helt eller delvis avkledd, mene det ene og det andre om alt fra flyktninger til barneoppdragelse, eller opptre direkte tankeløst i sosiale medier - samtidig som de ønsker et slags privatliv i form av at sporene de legger igjen etter seg ikke skal finnes på nettet? I mitt hode er dette like naivt som at man lar seg lokke inn på nettsider som lover at du har vunnet en jorda rundt-reise, eller at du får kjøpe designervesker til 100 kroner. Eller at du sender kontonummeret ditt tilbake til avsenderen av den e-posten, der det står at du er plukket ut til å få overført en billion dollar. Er det ikke bare å la vær å benytte seg av disse tjenestene hvis en ikke orker tanken på å dele privat informasjon videre? Det som er litt gøy å observere, er hvordan noen brukere febrilsk går inn og stenger igjen omtrent alt som finnes av informasjon på profilene sine når det kommer slike oppdateringer. Deler linker ala "Nå vet Facebook alt om deg" gjør de gjerne, men de kan ikke opplyse bosted, alder, utdanning eller andre trivielle ting i frykt for at "noen" skal misbruke informasjonen. Kanskje man til og med burde fjerne navnet sitt også? Selvfølgelig er det fullt forståelig at man ikke ønsker å dele alt om seg selv, det kan muligens være bedre med for lite enn for mye.  Det er bare denne paranoide oppførselen som jeg finner litt merkelig når man nå engang ønsker å være innlogget på sosiale medier.  



Uansett hvilket sosialt medie vi er på, eller andre sider vi besøker, legger vi igjen spor av oss selv, sånn er det! Hvorfor ikke bare sørge for at det som legges ut tåler offentlighetens lys? Selv tenker jeg at jeg fyller mange roller hele tida; kjæreste, mamma, kollega, venn, familiemedlem etc. I mitt hode representerer jeg min familie, min arbeidsplass, mine barn og aller mest representerer jeg hva jeg står for, og har et bevisst forhold til hvordan jeg vil fremstå "offentlig" på nett. Noen kan sikkert mene at jeg legger ut for mye om barna mine eller hva som helst annet, jeg er i grunnen ikke så opptatt av det. Det jeg er opptatt av, er at alt jeg gjør via sosiale medier skal jeg kunne forsvare eller stå inne for den dagen jeg eventuelt blir konfrontert med noe. Alt sammen. Jeg gidder bare ikke å gå rundt å være paranoid for hva som kan dukke opp om meg på nett en dag, for at jeg har gått bananas på snapchat. Det må da være veldig slitsomt? Vi som har noen år å huske tilbake på, kan jo minnes da sms-ene gjorde sitt inntog og vi sendte en melding med feil innhold til feil mottaker, og den følelsen da vi innså hva som nettppp hadde skjedd. Og at det ikke kunne trekkes tilbake. Grøsser bare med tanken. 

Det er bra med sterke meninger, gjerne debatter om alle mulige tema. Det kan være bra med kontroversielle bilder, og det krever masse mot å for eksempel poste bilde av en overvektig kropp, en veltrent kropp eller at man rett og slett ønsker å stå opp mot eller for ett og annet. Jeg er full av beundring over de som er sårbare, dønn ærlige og gjerne legger ut bilder som får oss til å reagere. Det jeg mener er at man skal være bevisst på hva man poster eller hvordan man blir oppfatta, og stå for det 100%. Disse som bevisst bruker sosiale medier til å nå frem med sine budskap, og gjerne bruker sterke virkemidler har ryggrad. 

Men de som får lettere panikkanfall og raser over at de ikke lenger får være "private" i sosiale medier har jeg bare ingen forståelse for. Jeg syns det passer seg med et godt gammelt ordtak; Den som er med på leken får tåle steken!

2 kommentarer:

  1. Du har ikke skjønt så mye du...

    Pointet er at snap "solgte" seg inn som et alternativ til tjenestene som eier det du legger ut. Det var det som var hele greia med snap, kontra face, twitter og insta. Når de nå snur, så bryter de det som var hele salgsargumentet, som var grunnen til at snap blei så populært.

    Når du prater om disse tjenestene, som om de er det samme, så viser du hvor lite du har forstått. Face og snap har to vidt forskjellige bruksområder...

    Og du har hvertfall ikke skjønt hva snap nå kan gjøre...

    Eksempel:
    Du sender en søt selfie til ei venninne, helt uskyldig, ikke noe stress om snap eier dette bildet. Tre dager senere er bildet ditt solgt til Ku Klux Klan, og du er nå den nye frontfiguren for en av de kjipeste grupperingene i den vestlige verden. Du har ingenting du skulle ha sagt...

    Synes du det er greit?

    Eller hva med barnebildene dine. De kan selges til Pedo Pelle, og som en bonus så får de med gps kordinatene for hvor bildet er tatt, f.eks. din egen adresse...

    Fortsatt greit?

    Foreslår du setter deg litt inn i hvordan den digitale verden fungerer.

    Og til slutt: Du eier ikke nettvett. På din faceprofil så ligger det drøssevis av barnebiler PUBLIC, dvs alle kan se dem og laste dem ned. Også Pedo Pelle. Skjønner du ikke at du utsetter barna dine for fare?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei sn0wphun, takk for engasjert tilbakemelding! Jeg mener jeg har skjønt såpass om bruk av sosiale medier at vilkår for bruk endres til stadighet, noe som tidligere har vært gjort på Facebook og Instagram med like kraftige reaksjoner. Du mener jeg viser hvor lite jeg har forstått siden jeg sammenligner Snapchat med de andre tjenestene, men slik jeg ser det er alle inn under kategorien sosiale medier, og jeg syns ikke sosiale medier er plassen å poste ting for de som ønsker å være private. Jeg syns ikke det handler om å forstå eller ikke forstå det ene eller andre, men heller hva man selv tenker om bruken av sosiale medier, det er rom for tolkninger mener nå jeg da. Jeg tok ikke helt feil i min spådom om at Snapchat kom til å endre vilkårene, og jeg syns det er overraskende og pussig at du med flere ser ut til å reagere på dette hvis dere har erfaringer fra andre sosiale medier. Når det gjelder om jeg eier nettvett eller ikke, syns jeg også dette er subjektivt, og du mener det du mener, det ønsker jeg ikke å argumentere mot. Som jeg skrev i blogginnlegget, er vel det viktigste at hver enkelt står inne for sin bruk både på sosiale medier og nettet forøvrig. Og jeg har selv satt grensene for meg og mine, og det lever jeg godt med :-) Jeg er ikke videre bekymret verken for KuKluxKlan-reklame eller Pedo Pelle som du skriver, og fortsetter å bruke både Facebook, Snapchat og Instagram med stor iver og glede! Ha en fin kveld videre:-)

      Slett