søndag 9. august 2015

Ukesrapport

Det er søndag, og på tide å se tilbake på uka som gikk. Jeg skrev et innlegg for en ukes tid siden om hvordan jeg ønsker å forbedre livsstilen , og at jeg vil rapportere om hva slags endringer jeg merker underveis. Denne oppsummeringen er veldig fin for å evaluere og minne meg selv på at jeg vil fortsette med det som har fungert bra, så sklir det forhåpentligvis ikke så lett ut når det "røyner på".

Okei, her er en liten rapport;

KOSTHOLD

Jeg måler og veier ikke maten, teller ikke kalorier, og jeg spiser meg mett. Så lenge jeg blir mer bevisst på hva jeg spiser, og spiser mindre av det som er direkte usunt, får det være tilstrekkelig.

Til frokost har jeg spist det samme hver dag:
Cottage cheese med gresk vaniljeyoghurt, chiafrø, gresskarkjerner, litt valnøtter og ferske bær. Jeg bruker dette kokosblomstsukkeret som søtning, sammen med kanel. Nydelig godt!

Med denne frokosten er jeg mett frem til lunsj.

LUNSJ

Salat

Hjemmebakte knekkebrød eller speltlomper med philadelphiaost light, skinke, avokado og andre grønnsaker, eller kokt egg på.


MIDDAG

Jeg er så heldig å komme hjem til ferdig middag, og spiser det jeg får servert :-) Middagene består stort sett av kyllingfilet, fisk eller karbonadedeig med grønnsaker, ris, poteter, salat eller annet tilbehør. Av og til blir det litt halvfabrikata som feks Toro sweet&sour, tandoori e.l., og av og til lages alt fra "bunnen" som feks wok e.l. Uansett, det skal være enkelt, familievennlig og noenlunde sunt og næringsrikt.

Selv spiser jeg mest av kylling/fisk/karb.deig og grønnsakene/salat og minst av ris/potet e.l., og hvis det blir for magert tar jeg kanskje en ss rømme, litt avokado eller annen fettkilde for å bli skikkelig mett. Jeg har nok imidlertid spist litt for lite eller for magert til middag denne uka, for jeg har blitt fort sulten igjen, og  når blodsukkeret faller midt i kveldsstund med kveldsmat og legging av barn,
kan det fort bli litt ampert og utrivelig, jeg er nemlig ikke "på mitt beste" da. Det resulterte blant anna i en amputert treningsøkt, som sikkert var helt bortkastet.

MELLOM-MÅLTIDER
Gulrøtter, epler, gresk yoghurt med nøtter&honning, grove knekkebrød med feks cottage cheese og syltetøy eller peanøttsmør på.

KVELDSMAT
1/2 avokado, grove knekkebrød m pålegg, oppskjærte grønnsaker, salat, cottage cheese m pære/eple, kokte egg e.l., alt etter behov og hvor sent det har vært.

HELG
Tacofredag! Liker ikke lefsene så godt, jeg pleier å lage tacosalat og knuser noen nachos som jeg strør over. En god dæsj rømme (EKTE seterrømme, den er best!). Men her spares det ikke på noe, fredag er fredag! Sjokolade MÅ jeg ha på fredagene, og ikke av den mørke "sunnere" sorten.

Hamburger med grovt hamb.brød, salat, aioli og søtpotetchips på lørdag.
Oppskrift på søtpotetchips i eget innlegg :-)
Og så ble det popcorn og liiiiiitt mer sjokolade.

Helga forøvrig har stort sett hatt samme kosthold som resten av uka. 
Idag blir det grillmat til middag, masse salat og grilla kyllingfilet er min favoritt når vi griller :) Siden vi feirer en familiebursdag også, blir det vel litt kake til dessert men det går jo an å forsyne seg med ei lita flis og ikke halve kaka :-D 

KONKLUSJON
Kostholdet har fungert veldig bra, energien har vært god, lite trøtt, søtsuget omtrent fraværende. Tror mye proteinrik mat har æren for det. Men måtte som nevnt passe på å spise et lite mellom-måltid en stund etter middagen for å være en bedre mamma :) Moralen er: Spis nok! 

TRENING
3 økter.
Den ene ble jo amputert, men det ble 2 gode økter à ca 30 minutter.
Skal lage et eget innlegg med hjemmetrening og hva jeg gjør. 

STRESS
Det har vært en myk start denne uka, jeg begynte på jobb igjen etter permisjonen. 5-åringen har hatt ferie, så det har kun vært meg selv som skulle avgårde. Har derfor ikke hatt det travelt med å rekke barnehagen etter jobb heller. Rolige ettermiddager med barna i fokus frem til leggetid, de timene er hellige! Da er det ikke snakk om å stresse med å få gjort så mye, er fornøyd hvis kjøkkenet blir rydda innimellom lek og kos, that's it. Er også så heldig at han som er hjemme i pappaperm tar unna en del husarbeid når han har tid, og vi stresser generelt ikke med å ha det strøkent, det har vi gitt opp for lenge siden! Kveldene benyttes til litt smårydding, trening, tv, lesing eller hva som enn måtte friste, men jeg prioriterer å få nok søvn, ca 7,5-8 timer. 

Kjedelig liv sier du? Neida, det er så masse å glede seg over i de små tingene man gjør og opplever hver dag. Og jeg tror på at når man tar vare på seg selv, får man enda mer overskudd og energi til å glede seg over alt man får til i hverdagene, heller enn å oppleve dem som stressende og utmattende. 
Og det er nok den viktigste grunnen og motivasjonen til en sunnere livsstil og bedre vaner for min del! 

Første uka : Terningkast 4 :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar